Monday, February 8, 2010

Wang Kertas Dan Emas

Saya mula menyedari kepentingan emas sebagai 'wang' sebenarnya semenjak Julai 2008. Bila memikirkan bagaimana keadaan ekonomi di dunia yang selalu bercelaru, satu kaedah yang betul perlu di cari. Umat Islam sendiri telah menunjukan dengan begitu baik, bahawa emas dan perak lah satu-satunya yang melambangkan 'wang' yang sebenarnya.
Perkara-perkara yang disebut didalam Al Quran pasti ada makna dan kaitan dengan kehidupan. Emas dan perak perlu di keluarkan zakat.
Pada zaman ini, kita telah dipermudahkan untuk memperolehi bacaan daripada internet dan buku-buku yang menarik. Kita boleh menganalisa fakta-fakta berkenaan emas dan perak dari masa ke semasa. Dalam masa yang sama, jangan pula kita terlupa mendalami ilmu quran, hadith dan sebagainya.

2 comments:

hanapi said...

hassan: just to share some references that i've found invaluable in understanding the value of gold in our life vs paper/"funny" money:
1. gold dinar & silver... by Imran Hossein. the author was the grand imam of UN Mosque in new york. he has written an interesting book called "Jerusalem in the Quran". this is a small book, not that impressive externally but to my surprise, the concept was recently qouted by an author, the celebrity financial guru, robert t. kiyosaki in his book, 2. increasing your financial intelligence & 3. the conspiracy of the rich. it made me think "is this a coincidence?"

drnoorhassan said...

Hanapi, pembacaan anda menarik betul. Saya telah membaca buku Robert Kiyosaki, dan memang menarik. Financial Education memang kita tak berapa pandai. Sebab itulah kita sebenarnya selalu kena tipu dengan bank. Kita sebenarnya telah dikhayalkan dengan wang kertas. Tetapi mereka menyimpan emas dan membelinya dengan murah.
Lebih baik dimulakan dengan pembelian emas dari sekarang.